Gaz ziemny

Kurki do paliw

Media ropopochodne wymagają szczególnej uwagi w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji kurków kulowych. Innowacyjne rozwiązania BROEN, takie jak kompensacja, FireSafe oraz zabezpieczenie antystatyczne zapewniają najwyższą jakość produkowanej armatury.

 

Zakres produkcji: DN15-DN1400.
Zastosowanie do ciśnienia roboczego PS=16, 25 lub 40 bar


Na zamówienie klienta wyposażamy kurki kulowe również w dodatkowy osprzęt do armatury:

  • napędy elektryczne,
  • napędy pneumatyczne,
  • napędy elektryczno-hydrauliczne lub pneumatyczno-hydrauliczne,
  • przekładnie,
  • czujniki położenia,
  • kolumny
  • i inne, zgodnie z wymaganiami.

  

Dostępne rozwiązania dla kurków kulowych do paliw:

 

Zabezpieczenie ogniowe (PN-EN ISO 10497)
Zabezpieczenie ogniowe stanowi zespół specjalnych rozwiązań elementów uszczelniających opartych na materiałach metalowych i grafitowych, który podczas pożaru instalacji pozwala utrzymać szczelność kurka zgodną z normami przedmiotowymi. Poglądowe rozwiązanie przedstawiono na rysunku obok.
Zabezpieczenie ogniowe jest wykonaniem opcjonalnym na specjalne życzenie klienta.

 

 

 

Zabezpieczenie antystatyczne (PN-EN 1983; API Spec. 6D)
Metalowe połączenie kuli i kadłuba zapewnia ciągłe przewodnictwo elektryczne, zapobiegając niebezpiecznemu nagromadzeniu się ładunków elektrostatycznych na kuli.

 

 

  

Uszczelnienie trzpienia
Uszczelnienie trzpieni stosowanych w kurkach uzależnione jest od temperatur pracy kurka oraz medium na jakie przeznaczony jest kurek.
Uszczelnienie doczołowe zapewnia uszczelka – podkładka wykonana z PTFE + C, natomiast uszczelnienie na średnicy trzpienia realizowane jest w zależności od temperatury pracy, tj.:
- dla temp. ≤ 150°C – uszczelnienie poprzez o-ringi lub o-ringi i PTFE;
- dla temp. >150°C – uszczelnienie z PTFE;
Dla kurków z zabezpieczeniem ogniowym trzpień dodatkowo jest uszczelniony pierścieniem grafitowym.

 

 

 

 Kurki kulowe kompensacyjne z kulą pływającą

W kurkach kulowych kompensacyjnych z kulą pływającą uszczelnienie kuli zagwarantowane jest przez dwie uszczelki, z czego jedna osadzona jest na stałe w kadłubie, a druga osadzona jest w ruchomej obsadzie podpartej sprężynami śrubowymi.
W przypadku, gdy ciśnienie podane jest od strony uszczelki osadzonej w ruchomej obsadzie, obie uszczelki pełnią rolę uszczelniającą. Dla niskich ciśnień szczelność kurka gwarantują sprężyny. Wraz ze wzrostem ciśnienia szczelność zapewniona jest od sił wywołanych ciśnieniem.
W przypadku, gdy ciśnienie podane jest od strony uszczelki na stałe osadzonej w kadłubie kurka, szczelność przy niskim ciśnieniu zapewniają dwie uszczelki. Wraz ze wzrostem ciśnienia następuje przemieszczenie kuli i wówczas szczelność zachowana jest dzięki uszczelce osadzonej w ruchomej obsadzie.
Konstrukcja kurka kulowego kompensacyjnego z kulą pływającą nie dopuszcza do nadmiernego wzrostu ciśnienia w przestrzeni między kadłubem a kulą, przy pracy z ciekłym czynnikiem całkowicie eliminując wpływ naprężeń wywołanych zmianami temperatury.

 

 

  

Kurki kulowe kompensacyjne z kulą jarzmioną

W kurkach kulowych kompensacyjnych z kulą jarzmioną uszczelnienie kuli zagwarantowane jest przez dwie uszczelki osadzone w przesuwnych obsadach podpartych sprężynami śrubowymi. Siłę uszczelniającą uszczelki na wlocie zapewnia ciśnienie czynnika oraz siły sprężyn śrubowych.
Konstrukcja kurka kulowego kompensacyjnego z kulą jarzmioną nie dopuszcza do nadmiernego wzrostu ciśnienia w przestrzeni między kadłubem a kulą, przy pracy z ciekłym czynnikiem całkowicie eliminując wpływ naprężeń wywołanych zmianami temperatury.